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The Shins / Port of Morror 8.4/10 (Best New Music)



The Shinsの久々の新アルバムがPitchforkのベストニューミュージックにランクイン。
今まで翻訳したレビューに比べると、曲解説というよりは背景についての文章が長ったらしくて、あまり私は好きではありませんが…でもThe Shinsのこの新譜は好きです。笑


ザ・ソプラノズ(アメリカのドラマ)は終わった。アメリカがアフリカ系アメリカ人を大統領に選出した。世界的財政システムは多かれ少なかれひっくり変えった。アメリカは宇宙に人を送るのをやめ、Osama Bin Ladenを「手に入れた」、同じ年に。Harry Potterがバイバイした--二回も、Zac Braffのキャリアはびっくりだ。Martin Scorceseがオスカーを獲得した、やっと。Jeff Mangumが復帰した。R.E.MやLCD Soundsystem、Whitestripes—らがやめを宣言した、すべてにおいて。Michael Jacksonが死んだ、そしてWhitney Houstonも。ポップミュージックはクラブに向けて突き進み、主流のヒップホップは多かれ少なかれ失敗した、人々はもっとVinylを買い始め(そしてカセットの方は量が減っている)、「インディー」文化はギターをターンテーブルと取り替えた(もしくは少なくとも、海賊版オーディオソフトウェアとシンセサイザーはベッドルームの大半を占めなくなった
)。
多くのことが5年間の家に起こりうる、そしてthe Shinsが最後のアルバムを出してからかなりの時間がたった。折衷主義で唯一のオリジナルメンバーであるJames Mercerもまたデジタルへと移行した。2010年、彼はBrian “Danger Mouse” Burtonと組んで、Broken Bellsを結成し、このコラボではアルバムとEPを出した。だが、この二つとも「歌」や「コーラス」といったものが不足していた。Broken Bellsの問題はMercerが時間をかけすぎて、きちんとした結果が出ず、インディー界のあらゆる種類を受け入れている強きソングライターの一人にしては不十分だったところである。数年間、新しい(良いかどうかは気にせず)Shinsのアルバムのアイディアはなさそうに見えた。Mercerはどうしようもないほど調子が悪いようであった。
それでは深呼吸して、進もう。James Mercerが地球に帰ってきた。Port of Morrow、the Shinsの4枚目のスタジオアルバムが11年内に出、これは勝ち誇った復帰となり、かつて
主流にまでいったインディーの結び文句、とまで追い込まれる危機にさらされたプロジェクトからの復帰である。The Shinsの復帰便覧という完全なる精製作品である--騒々しくて、せつない雰囲気のOh, Inverted WorldやChutes Too Narrowのジャンルの壁を超えたおふざけのような曲、Wincing the Night Awayの大げさなほど細かな部分まで凝ったプロダクションなどである。しかし、別の意味では、カラフルで細部重視のアプローチはMercerが今までやってきたどのことともかけ離れている。
Mercerはどちらも新しい配役(Janet Weiss, Greg Kurstinとプロダクションを共作, singer/songwriter Nik Freitas)と古い配役の(Modest MouseのJoe Plummer、Fruit BatsのEric D Johnson、断続的なサポートプレーヤーのMarty CrandallとDave Hernandez)を招待し、そし自分の飾り立てたポップロック創作に気が付いたのだ。ここではすべての寄与が感じられる—この作品にどれほどの人々が関わったのかなどと書かれたライナーノーツは要らない—しかし、Kurstinの寄与以上のものはない。彼のマルチインストルメンタルなアレンジとボードの背後にある専門的知識はPort of Morrowをこれまでで2012年内最高に聞こえがよいレコードにした。ここにあるすべての要素が最大限に感情的な効果を飾り立てている—体験型の完全なパワーポップの楽しさはSimple Songsの軽業的なギターの重なりで満ちあふれ、Septemberの吹きすさぶ海のそよ風の反響で寒気がし、For a Foolsのストリングスをたくさん含んだぜいたくさに夢中になってしまうだろう。言うまでもなく、これらの曲はNatalie Portmanの巨大なヘッドフォンなら素晴らしく聞こえるだろう。
もちろん、Kurstinには、もし手を施していないそのままの素材がそんなに目立ったものではなくとも問題ではなかっただろう。というのもMercer(彼もまたプロデュースを共にしたのだが)が物を届け、ほとんどが彼自身によるものだった。彼はまたここ数年のインディーの絶えず変化するマイクロトレンドの機を逃したし、また単純に「交際」に興味がないのかもしれない。そしてそのおかげなのである。他のどのShinsのアルバム以上にPort of Morrowは特定の年代やスタイルにも属さないように聞こえ、その代わり跳ね回っている、たとえば完全に装填したAMラジオダイアルが珠玉に次ぐ珠玉を次々とかけるように。甘ったるいニューウェイブのBait and SwitchやNo Way Downのもっとも基本的なアメリカのポップロック(Jack & Dianeのような鋭いギターフックまで)があり、タイトル曲の徐々にやってくるサイケソウル大言壮語がある。もっとも驚くべきは、Fall of ‘82といったSteve Miller Band ミーツ Chicagoのlite rockの混合があることだ—トランペットソロは消されているが—Sumer of ‘69の最新版でも仕事をしている。(これらはすべて素晴らしい出来だ)

歌詞的には、私は常にJames MercerはA.C.Newmanのいとこだと思っているし、過去のサウンドからの紡績(創造の象徴)金の才能をもったソングライターだとも思っている。Newmanはいくぶん無意味な歌詞にも堂々として、単純に堅固なメロディを伴って素晴らしく聞こえる。Wincing the Night AwayはMercerの個人的な生活から描かれたくらい雰囲気があるが、彼は似たような美しい言葉を書くコツを得て、特に何も意味する必要がない言葉を書くことができるようになった。他にも強みとしては、Port of Morrowは彼が才能を失ってはいないことを、特に心の問題について大げさに感情をこめて書いているときに証明している。Simple SongやFall of ‘82のスコアは鋭く、郷愁的な表現を目指しているが、Septemberが本当の勝者であり、直球のぎこちない愛の名人が光り輝く真珠の対句を中に埋め込んでいるのである。「愛は泉の中のインクだ/彼女の体がかくときは」
バンドメンバーの「解雇」されるといったことに関する騒動があるにもかかわらず、事実はMercerはthe Shinsのメンバーではないということである—彼がthe Shinsなのであり、常にかれはそうであった。最近のインタビューで、彼はそういった特異性をどう表したらよいのかといったいらいらをあらわにしていた。「僕が本当に愛したバンドというのはこういったオトゥール(作家、監督)で、つまり自分たち自身をバンドだという風に表現していたバンドなんだ—Neutral Milk Hotelやthe Lilysとかね—そして僕が感じるのは『どうして僕はそうしちゃいけないんだろうか』ということだった。」Port of Morrowをよくよく考えて見ると、オトゥールがその役割を受け入れた結果なのである、そしてその一方ではそのことに気付くために自分の友達と存分に楽しんでもいた。カムバックストーリーがそれよりも良いことはない。


以下、原文。
The Sopranos ended. The United States elected an African-American president. The global financial system more or less keeled over. The U.S. stopped sending people into space and "got" Osama Bin Laden, both in the same year. Harry Potter peaced out-- twice. Zach Braff's career shit the bed. Martin Scorcese won an Oscar, finally. Jeff Mangum returned. R.E.M., LCD Soundsystem, the White Stripes-- called it quits, all of 'em. Michael Jackson died, and so did Whitney Houston. Pop music headed out to the club, mainstream hip-hop more or less went bust, people started buying more vinyl (and, to a lesser extent, cassettes), and "indie" culture traded its guitars for turntables (or, at the very least, pirated audio software and synthesizers that didn't take up too much space in the bedroom).

A lot can happen in five years, the amount of time since the Shins released their last album, the eclectic and overlooked Wincing the Night Away. During that stretch, the band's primary songwriter and sole constant member, James Mercer, also went digital. In 2010, he teamed up with Brian "Danger Mouse" Burton to form Broken Bells, a collaboration that has led to an album and an EP, both of which were light on things like "songs" and "choruses." The problem with Broken Bells is that it took up so much of Mercer's time and didn't provide a proper outlet for one of big-tent indie pop's strongest songwriters. For a few years, the idea of a new (never mind good) Shins album seemed unlikely. Mercer sounded hopelessly adrift.

A deep breath, then: James Mercer has returned to Earth. Port of Morrow, the Shins' fourth studio album in 11 years, is a triumphant return from a project that once risked being reduced to an indie-went-mainstream tagline. It's the perfect distillation of the Shins' back catalog-- the jangly, wistful airs of Oh, Inverted World, Chutes Too Narrow's genre-resistant playfulness, Wincing the Night Away's expansively detailed production. But in other ways, its colorful, detail-oriented approach sets it apart from anything Mercer's done before.

Mercer invited a cast of characters both new (Janet Weiss, production wiz Greg Kurstin, singer/songwriter Nik Freitas) and old (Modest Mouse's Joe Plummer, Fruit Bats' Eric D. Johnson, on-and-off supporting players Marty Crandall and Dave Hernandez) to realize his ornate pop-rock creations. All contributions are felt-- you don't need liner notes to tell how many people worked on this thing-- but none more so than Kurstin's. His multi-instrumental arrangements and behind-the-boards know-how are what make Port of Morrow one of 2012's best-sounding records thus far. Every element here is tricked out for maximum emotional effect-- experience total power-pop pleasure overload from "Simple Song"'s acrobatic pile of guitars, get the chills from the drifting sea breeze-echo of "September", and wrap yourself in "For a Fool"'s string-laden lushness. Needless to say, these songs would sound great on Natalie Portman's humongous headphones.

Of course, Kurstin wouldn't matter if the raw materials weren't so strong: Mercer (who also co-produced) delivers the goods, mostly by being himself. He's either missed out on the last few years of indie's ever-shifting microtrends or simply doesn't care about "the conversation." And thank fucking god for that. More so than any other Shins album, Port of Morrow doesn't sound like it belongs to any particular decade or style, instead hopping around like some fully loaded AM radio dial that cranks out gem after gem. There's the sugary new-wave "Bait and Switch", "No Way Down"'s meat-and-potatoes American pop-rock (right down to the "Jack & Diane"-biting guitar hook), the title track's creeping psych-soul bombast. Most surprisingly, there's "Fall of '82", a Steve Miller Band-meets-Chicago lite-rock hybrid-- muted trumpet solo!-- that also works as a "Summer of '69" update. (These are all good things.)

Lyrically, I've always thought of James Mercer as a cousin of A.C. Newman, another songwriter with a gift for spinning gold from the sounds from the past. Newman's never been shy about writing kinda-nonsensical lyrics that simply sound good accompanying a solid melody (think "Sing Me Spanish Techno", or "Submarines of Stockholm"). Although Wincing the Night Away had dark undertones drawn from Mercer's personal life, he's got a similar knack for writing beautiful words that don't need to mean anything in particular. Along with its other strong points, Port of Morrow proves he hasn't lost that talent, especially when rhapsodizing on matters of the heart. "Simple Song" and "Fall of '82" score points for sharp, nostalgic description, but "September" is the real winner, a straightforward stunner of stumbling affection with a shining pearl of a couplet buried within: "Love is the ink in the well/ When her body writes."

Despite all the hullabaloo about band members getting "fired," the fact is that Mercer isn't a member of the Shins-- he is the Shins, and he always has been. In a recent interview, he expressed his frustration over how to represent that specificity: "Bands I really loved were these auteurs who presented themselves as bands-- Neutral Milk Hotel, the Lilys-- and I just felt, 'Why am I not allowed to do that?'" Consider Port of Morrow, then, the results of an auteur's accepting that role while having a load of fun with his friends in order to realize it. Comeback stories don't get much better than that.



ソースはこちら。
http://pitchfork.com/reviews/albums/16390-port-of-morrow/

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