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気がついたら自分のブログの記事の7割はBristolのバンドについてなのでは?と思うぐらいBristolのバンド音楽が大好きである。
今回の記事もまたBristolのバンド、Normanについてである。
バンドのこと自体は以前からインスタグラム経由で知っていて、でもバンドのことを知った時はまだ彼らもバンド名がNorman and the Conquerorsという名前で活動していた。
その時はシングルもリリースされていなかったのだが、今回バンド名も変え、満を辞してシングルが3曲も同時に収録されたmixtapeがリリースされた。
mixtapeを聞いてすぐにバンドにインタビューのお願いを送った。というのも、バンドのこのたった3曲のmixtapeがあまりにも衝撃的すぎたからだ。
ShameやBC,NRも取り入れているsprechgsangのボーカル奏法に、さらにボーカルを二重に重ねるやり方や、白黒映画を思わせるようなノスタルジックでちょっと鬱っぽい曲、なんとなく私は大好きなジム・ジャームッシュの映画っぽいなあと思ったりして、全てがドンピシャにかっこよすぎて、何かがピタッとはまったようなバンドだった。
バンドからも早速インタビューについては快く返事をくれ、このインタビューが実現した。
将来の期待値が高すぎる彼らのインタビューを早速チェックしてください。
1. バンドの結成について教えてください。
Jack: 僕とMeg(bass)、Henry(drums)はずっとティーンの頃から一緒に演奏してたんだ。このバンドの前にも、この3人で他にいろんなバンドを組んでたよ。それから僕とHenryがNatty(guitar)のところに引っ越した時に、Nattyも加入して、Harry(cornet)がそのあとちょっとしてから加わった。僕らはみんなHarryがその時Bristolでやってた即興/アバンギャルドなバンドが好きだったんだよね。「Iceman Furniss Quartet」って名前のバンドなんだけどさ。
2. なぜバンド名をNormanにしたのですか?バンド名を変える前は確か「Norman and the Conquerors」という名前だったように記憶しているのですが。
Jack: 僕らが「Norman and the Conquerors」っていうバンド名にしたのは、僕の父親がティーンの時にやってたバンドから取ったんだ。Normanにしたのはその方が書くのが楽だし、もっとキャッチーな感じがしたから。Normanとして初めて演奏したのはJames Chanceのサポートの時だよ。
3. bancampのバンドの説明によると、70sのアートパンクとジャズに影響を受けたそうですね。どういったバンドに影響を受けたのか具体的に教えてもらえますか。
Jack: バンドのメンバーはみんなそれぞれ別のところから影響を受けていて、そのおかげでバンドとしての集合体の音楽に影響してる。実を言うと、僕ら5人が全員好きなバンドって少なくて、まああえて言うならOrange JuiceとかJohnCale、Grace Jonesにみんな大きな影響を受けていると思う。たまに僕らがBauhausっぽいって言う人もいるけど、正直僕にはそうには聞こえないけど、どちらにせよ僕らが影響を受けているところはあるね。Jazzっていう意味で言えば、初期のOrnette Colmanとか、Mies Davisの「In a Silent Way」は多分バンドの音に明らかに影響してると思う。でも個人的にはDuke Ellingtonの「Such sweet Thunder」が一番僕自身に影響を与えているね。
Natty: 僕はGlenn Brancaが僕らのセットリストにカオス的な影響を与えてると思う。あとはBristolのDubが加わったポストパンクバンド、例えばMaximum JoyとかPop Groupはものすごい影響を受けてると思うね。
4. ミックステープを早速聴いたのですが、ロンドン在住のバンドBlack Country, New Roadとどうしても比較してしまいました。というのも、ボーカルのスタイルが「sprechgesang」のスタイルである点や70sのパンクバンドの影響が垣間見えたからです。こういった歌い方をするのには何か理由はありますか?
Jack: 僕とNattyの歌い方については特にこういったところから来てるとは思わないかな。僕らにはこの歌い方が自然だったから、だと思う。もしかしたら僕らが影響を受けたシンガー(David BermanやTom Waits)にこういったところがあって、ボーカルのパートを書いている時に無意識にそれが出てきたんだと思う。
Natty: 僕的にはこれはどちらかというとこういう歌い方になったのは、ほぼ無意識だったと思う。でも一方で演じるように歌詞で感情を伝えるボーカル方法は自然だったと感じるし、実際に曲の雰囲気とも良い感じに溶け込んでると思うし。
5. ミックステープの中で私のお気に入りは「Normal Haircut」です。この曲の中では二つのボーカルが全く違うことを同時に歌っているというのがとてもかっこいいなと思いました。個人的にこの曲から受けた印象ですが、一方がボーカルの現実的な世界について歌っていて、もう一方がその理想的な世界について歌っているのではと思いました。実際にはどうなのでしょう?この曲はどうやって作られましたか?
Jack: この曲は僕らがNormanになってから初めて書いた曲なんだ。アイディアとしては、僕とNattyがそれぞれお互いに何を書いているかは見せずに別々にこの曲のボーカルパートを書いて、その次のリハーサルで僕らが同時にそれぞれのパートを歌ってみたんだよね。それでこんな曲になったというわけ。僕が担当したパートは聖霊と鬼ごっこをするっていう話。Nattyが書いたのはビーフラビオリの方。
Natty: 僕はこうやってとめどなく語るスタイルでのボーカルで歌えば自分が過ごした最悪の夏について表現できるなと思ったんだ。
6. 「Call Me Sentimental」についてもすごく好きです。歌詞については、こちらは鬱について歌っているのでしょうか、そのせいかちょっと落ち込むような歌ですね。この曲は自身の経験を基にしているのでしょうか。この曲の背景について教えてください。
Jack: 詳細について語るのは避けるよ、この曲を聴いた人がそれぞれ自分のアイディアとか意味を歌詞に見出してほしいからね、でも個人的にThe Modern LoversのHospitalみたいな曲を書こうとしてできた曲なんだ、まあ少なくともこの曲の雰囲気については似たような雰囲気を出したいなと思って。これは一人称で書かれてて、なんていうかちょっと解離性症状とか、状況がつかめないことについて歌ってるんだ。
7. 「New Year’s Eve」の方はとても楽しい曲ですね。夜の街をうろついていた男性が突然女性にダンボールで殴られて倒れるというのが曲のクライマックスという感じでした。残念ながら、曲中でのボーカルがほとんど正確には聞き取れなかったのですが、この曲について説明してもらえますか。
Jack: この曲の歌詞はかなり明らかに宗教的なことを歌ってるんだ。神はどこにでもいらっしゃる、というどちらかというと安心することについての不安についての曲。たとえ物理的に誰もあなたのそばにいなくてもあなたは一人じゃない、っていう考えが僕からしたらとても不吉な感じだなと思って。そういう風に物事を考えるのはなんか単純に変だよな、と思ったんだよね。
8. バンドはBristolベースということですが、Bristolで仲の良いバンドがあれば教えてください。
Jack: いまBristolはすごく盛り上がってると思う。名前をあげればきりがないけど、Katy J Pearson, Scalping, LICE, Milo’s Planes, Pet ShimmersとかGiant Swanとか。Squidもここ出身で、すごくクールなバンドだと思う。
Natty: 他にも色々いるけど、Grandma's house, The Belishas, workfriendsはすごく良いバンドだと思う。
9. 歌詞を書く上で影響された詩や小説などはありますか?
Jack: 最近親友がビート文学の詩集をくれて、その中にFrank O’haraとかも入ってたんだ。彼には間違いなく歌詞を書く上で影響されてるね。
Natty: Sylvia PlathのThe Bell Jarと村上春樹の1973のピンボールかな。
10. 自宅隔離の間、YouTubeで好きなバンドの自宅パフォーマンスとかを見るのが好きなのですが、特にそういったパフォーマンスをやる予定はありませんか?最近ライブなどもキャンセルされていますので。
Jack: それが僕らにはちょっとライブストリームをやるのは難しくて、っていうのもメンバーがみんなイギリス各地に散らばってるんだよね。HenryとNattyとMeganはBrightonにいて、Harryと僕は自宅隔離中はBristolにいるんだ。僕らも何かしたいなとは思ってるんだけど、何かをやるにはみんなが同じ場所にいないといけないからね。
11. 自宅隔離が終わったら一番最初に何をしたいですか?
Jack: 友達に会ってThe Old Englandに行ってギネスを飲む。
Natty: パブに行ってギネスを飲む。
UK Bristol music scene is one of my favorite music scene now so that I unconsciously had more interviews with the bands based in there then elsewhere.
This interview is one of them, I introduce “Norman”.
I knew of them before hand, as they went by a different name on Instagram Norman and the Conquerors. I couldn’t find their single release back then but they changed their name and have now released 3 songs within their mixtape.
As soon as I listened to their music, I could’t help sending them the request of interview since their music was a shock to me with sprechgesang styled two layered vocal, a little gothic atmosphere electronics.
1. Could you explain how the band was formed?
Jack: Me, Meg (bass) and Henry (drums) had been playing together since we were teenagers. We had a couple other bands before this one. Then Natty (Guitar) joined when me and Henry moved in with him, and Harry (Cornet) joined a little later on. We were all fans of what Harry was doing in the improv/avant-garde scene in Bristol with his band, ‘Iceman Furniss Quartet’.
2. Why did you name the band Norman? I remember you were "Norman and the Conquerors" or something before you changed it to "Norman"?
J: We named ourselves ‘Norman and The Conquerors’ after the band my dad was in when he was a teenager. We changed it to Norman just because it’s easier to write and it’s a bit catchier. The first show we played as just ‘Norman’ was supporting James Chance.
3. According to the band description on band-camp, you are influenced by 70s art punk and jazz. Could you tell me what bands and artist influence your music?
J: Everyone in the band has pretty separate influences, which contributes to our collective sound as a band. There are actually very few bands that all five of us like, but I’d say Orange Juice, John Cale and Grace Jones have had a big impact on us all. We also get compared to Bauhaus a fair bit which I can’t really hear, but they have definitely influenced us in one way or another. In terms of Jazz, early Ornette Colman & ‘in a silent way’ era Miles Davis would probably be the clearest influences in the band's sound. Although ‘Such Sweet Thunder’ by Duke Ellington is probably the Jazz album that’s had the biggest impact on me personally.
Natty: I think Glenn Branca has been an influence on approaching the more chaotic elements of our setlist. Lots of the Dub infused Post Punk bands from Bristol such as Maximum Joy and the Pop Group have left a real impression on us.
4. By listening to your mix-tape, I couldn't help comparing you with the band Black Country, New Road which is based in London. I think it's because you and them are influenced by those 70s punk band and also use "sprechgesang" way for vocal. Is there any special reasons why you use this way of singing?
J: I don’t think me or Natty sing in a particularly contrived way, I think that just the way we singing naturally. It’s probably the singers we have been influenced by (David Berman, Tom Waits) creeping out of our subconscious when we’re writing the vocal parts.
N: I think for me it was more of a semi-conscious decision to approach the vocal that way, on the one hand it felt natural to detail the lyrics with a voice that conveys almost acted emotion, but also in a practical sense it blends with the sung texture really nicely.
5. Within the mix-tape, my favourite is "Normal Haircut”. This song is very cool because there’s two voices talking about the different things at the same time. I got the impression that one of them which talks like poetry reading talks about the reality of his world, and the other talks about his desire. What does this song actually is about? How was it made?
J: That was one of the first songs we worked on for Norman. The idea was that Natty and I would go away and independently write a vocal part for the song without showing each other what we had written, then we would both sing our parts at the same time at the next rehearsal. That’s just how it ended up sounding. My part is about playing a game of tag with the holy ghost, Natty’s is about beef ravioli.
N: I found the frank delivery works well for what essentially chronicles a really shit summer I had.
6. "Call Me Sentimental" is another of my favourites. The lyrics sound a bit depressing because it sounded like it’s about depression. Does this song reflect your own experience? Please tell me about the background of this song.
J: I won’t go into much detail because I like the idea of people attaching their own ideas/meanings to the lyrics but I was sort of trying to write a song like Hospital by The Modern Lovers, or at least create a similar mood to that song. It’s written in first person and it’s sort of just a vague depiction of dissociation and not quite being able to grapple with anything.
7. "New Year's Eve" was rather more fun to me. A guy strolling around at night suddenly hit by a woman with cardboard and fell down, which kind of looked like the climax of the song. Unfortunately, I couldn't catch what exactly you are singing about here. Please kindly also explain about the song.
J: The lyrics in this song have quite a clear religious theme. It discusses the anxieties around God’s omnipresence, which is supposed to be comforting. The idea of never being by yourself even when no one is physically with you is very sinister to me. I just thought it was a funny way of looking at it.
8. You are based in Bristol there are quite a few bands coming from Bristol could you name any band's you are close with?
J: There’s a lot of great talent in Bristol at the moment. You’ve got Katy J Pearson, Scalping, LICE, Milo’s Planes, Pet Shimmers and Giant Swan to name a few. Squid are based here too now as well which is cool.
N: Grandma's house, The Belishas, workfriends is a great band with some Bristol transplants
9. Do you have a favorite poem or book which you think influenced your lyrics?
J: A close friend of mine gave me a book of Beat Poetry a while ago which had some of Frank O’hara’s poems in it. He has definitely influenced my writing style.
N: The Bell Jar by Sylvia Plath and Pinball, 1973 by Haruki Murakami
10. During quarantine, one of my favorite thing to do is watching bands or artists’ performance on Youtube. Are you planning to release any performances or just play in front of the camera? I assume live shows are being cancelled these days so.
J: It’s hard for us to do a live stream because we are all separated across the UK. Henry, Natty and Megan are in Brighton, and Harry and I are in quarantine in Bristol. We’re trying to work on something, but we need to all be in the same place in order for it to work.
11. What is the first thing you want to do after the quarantine is over?
J: See my friends, then go to The Old England and drink Guinness.
N: Go to the pub for a Guinness
Since recent popular bands in London are fond of those art punk bands from 70s such as The Fall and its vocal Mark E Smith’s music, I assumed they are also affected by those band but it wasn’t. They betrayed my expectation in a good way. They are affected by Jazz rather than those punk bands and it was interesting to me to learn that.
They only released 3 songs as of now, but I cannot wait to listen to their next new songs!
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